Francie - Corbieres 2022
Prodloužené léto na jihu Francie ve vinařském regionu Corbieres 16.9.-30.9.2022

Sobota 17.9
Paní Carol čeká na
křižovatce za Durbanem v 15:40, jak jsme se domluvili. Anglicky umí
asi deset slov, uvítací řeč nám pouští z Google překladače. Máme jet
za ní a nebát se. Jedeme do kopce asi 2 km šotolinovou cestou a na
vrchu nás čeká upravená salaš Serre Rouge. Ovčín sympaticky přebudován
na bydlení. Sice torchu eko (suché záchody, voda z nádrže nepitná),
ale kolem jen šumí pinie a panuje naprostý klid. Večer si jdu zaběhat.
Cesta je nahoru a dolu, chci se podívat k větrným elektrárnám na
hřebenu, cesta k nim je jak kamzičí stezka, prudce do kopce, ale
podívaná je to fascinující. Navíc, z hřebene je krásný výhled na
pahorkatinu v okolí. Vinice kolem salaše jsou ještě nesklizené a modré
hrozny (odrůdu nepoznám) jsou tak sladké, že skvěle nahradí jakýkoliv
dezert.
Neděle 18.9.
Carol nám poslala seznam,
kde a kdy se konají místní trhy. Moc jsme se těšili, až se na ně
podíváme. A protože v neděli se jeden
takový konal v Le Barcarés na pobřeží Lvího zálivu, po snídani
jsme vyrazili. Trh se nacházel hned u velké písečné pláže a nabídka
stánkařů byla velmi široká, od ovoce a zeleniny, přes sýry a uzeniny,
hotová jídla, až po oblečení a cetky. Dopřáli jsme si od všeho trochu
- pikantní olivy, sýr, sušená klobása, čerstvé mandarinky a fíky, dvě
porce španělské paelly, víno a glazované misky z kokosových ořechů.
Uspokojeni jsme pokračovali po pobřeží na Cap
Béar u Port-Vendres. Úzkou silničkou nad útesy jsme dojeli k
parkovišti u vojenské základny a odtud se po pěšině vydali k majáku na
mysu Béar. Če
rstvý
vítr na moři vykouzlil slušné vlny, které se tříštily na útesech podél
mysu a celá scenérie byla cekem působivá.
Měli jsme v plánu zastavit se v přístavním městečku Collioure,
které nás lákalo svými hradbami, nábřežím, kavárnami, středomořskou
atmosférou. Očividně jsme v neděli odpoledne měli stejný nápad jako
tisíce Francouzů, stěží jsme se městem propletli, natož abychom někde
zaparkovali a pak se prodírali tlačenicí návštěvníků. Kdepak, raději
jsme nabrali přibližný směr na severozápad a nechali se vést
silničkami až do pustin Narbonnského
přírodního parku, který se rozprostírá po celém skalním masivu
Fontfroide. Úzkými serpentinami mezi roklinami zarostlými místní
garrigue jsme se dopracovali do Durbanu.
Pondělí 19.9.
Dnes historie a víno. Sjeli
jsme jižně na hlavní silnici D117, která vede z Perpignanu na východ.
Po ní jsme pokračovali vinařským krajem až do obce Lavagnac, kde se
odbočuje ke katarskému hradu
Puilaurens. Na vinicích se pilně činili sběrači a podél silnice
nepočítaně Cave, Domaine či Chateau, jak místní vinaři nazývají své
sklepy vinařství. Ale dopoledne, takřka při rozjezdu dnešního výletu,
se nám pátrat po vínu ještě nechtělo. Nechali jsme se vyvézt prudkým
stoupáním na parkoviště pod hradem. Ivča zůstala s knihou na lavičce,
já zakoupil lístek a začal šplhat po strmé stezce pod hradby a
labyrintem chodníků a schodišť až do samotných trosek hradu. Nedokážu
si představit, jak se mohlo někomu podařit tuto šílenou tvrz dobýt.
Stalo se to jen jednou na konci 17. století.
https://www.payscathare.org/en/the-sites/puilaurens-castle.
Pokračovali jsme asi 20 kilometrů na sever do středověké obce Alet-les-Bains
s ruinami kdysi nezvykle velkého opatství. Dnes už si ho příroda
pomalu bere zpět pod svá křídla, ale zbytky katedrály dávají tušit,
jak mocná stavba to kdysi byla. Samotné městečko se po poledni
uzavřelo k obvyklému odpočinku, veškeré okenice zavřené, nikde nikdo,
siesta až do čtvrté odpolední. Naprosté mrtvo, které narušil pouze příjezd mikrobusu s českou turistickou výpravou.
Nekonečnými zákrutami jsme se přesunuli po silnici D613 z vinařské
apelace Limoux do Corbieres, ale na odbočku k nějakému sklepu jsme
narazili až v nížině u Thézan-des-Corbieres. Úzkou cestou s platanovou
alejí jsme dospěli do vinařství
Caraguilhes. Na dvoře práce v plném proudu, u dopravníku místní
strejda, co umí jen francouzsky. Nějak jsem pochopil, že pro víno
musíme do dvora a po schodech do kanceláře. Paní tam anglicky uměla
obstojně, domluvili jsme se, o jaká vína máme zájem a seběhli do
zámeckého pokoje pro ochutnávku vín. Nakoupili jsme po třech lahvích
od dvou červených vín, nádavkem nám přihodila jedno růžové Cochon
Volant, které se později ukázalo jako naprosto senzační. Tak jsme
zahájili nákupy přímo u vinařů.
Úterý 20.9.
Vyrazili jsme na sever do vinařské
oblasti Minervois, konkrétně do nejstarší a údajně nejkrásnější
obce tohoto regionu, do Minerve. ….. Po kávě jsme se s Ivčou rozešli,
nechtělo se jí slézat strmými uličkami do koryta vyschlé řeky La
Cesse. Hlavním důvodem, proč stojí za to lozit dolů a pak zase zpět na
hradby, je přírodní tunel, který si během tisíciletí řeka ve
vápencových skalách vyhloubila. Francouzi ho nazývají Pont Petit, svým
způsobem přírodní most, a je oproti názvu je majestátný. Tunel pod
skalním masivem je obrovský, dlouhý asi 200 metrů, na vstupu decentní
díra, ale na výstupu obří otvor. Nyní vyschlé koryto se zavodní pouze
během dlouhých, vydatných dešťů.
Z Minerve jsme sjeli kousek na jih ke kanálu
du Midi, kde jsme si z chytrých stránek vytipovali pár míst,
která stojí za vidění. Cestou nás v obci Azillanet navigace vedla
kolem otevřeného vinařství Cave les Trois Blasons, tak jsme ochutnali
a nakoupili červené z oblasti Minervois. U kanálu jsme jako první
navštívili
Puichéric, kde by měla fungovat dvojice
zdymadel zapsaná do seznamu UNESCO. Zaparkovali jsme, přišli k
vodě a nikde nic. Na lavičce jsme si dali svačinu a při té
příležitosti jsem zjistil, že nejsme u Canal du Midi, ale na břehu
řeky Aude. Kanál totiž protéká mimo obec. Přijeli jsme akorát, právě
se zdymadly spouštěl velký motorový člun se čtyřmi důchodci. Druhým
zastavením byl přepad vody z kanálu do koryta potoka Argent
Double u obce La Redorte. Poslední zastávku jsme udělali ve
vísce Homps. Tam hned u místního přístavu funguje Maison
du Port en Minervois, který ukrývá kolem dvou set různých vín ze
stovky vinařství apelace Minervois. Nádherný krámek, kde jsme se
chvíli zdrželi. Cestou k autu nás to zase vcuclo do prodejny vinařství
Fauzan, odkud jsme odešli s bedničkou jejich růžového vína.
Středa 21.9.
Dnes jsme se vydali opět na jih. Nejprve na Orgues
d'Ille-sur-Tet, čili varhany u města Ille-sur-Tet v údolí řeky
La Tet. Pískovcové a jílové podloží, které vzniklo před milióny let,
kdy tato oblast přestavovala dno dnešního Středozemního moře, bylo
během dalších tisíců let vystaveno větru a vodě, která odnesla, co se
dalo a zbyly nádherné sloupové útvary, které se podobají píšťalám
varhan. Celé místo Orgues vypadá jako obří amfiteátr uzavřený
pískovcovými sloupy, nikoliv nepodobné dalším známým útvarům v turecké
Kappadocii či v americkém Bryce kaňonu. Když jsme se dosyta pokochali,
pokračovali jsme po silnici N116 směrem na Andorru. Zastavili jsme v
malém opevněném městečku Villefranche-de-Conflent,
které se může pochlubit neobyčejnou polohou v údolí mezi skalními
masivy, v nadmořské výšce 440 metrů. Vybudováno bylo v roce 1098 na
strategickém místě, v údolí řeky Têt. Jeho poloha a opevnění byla
velmi důležité, neboť se Villefranche nacházelo v mocenských zájmech
jak Španělska, tak Francie. Původní hradby kolem vesnice, které z ní
utvářejí pevnost, byly zbudovány ve středověku a přestavěny slavným architektem
Vaubanem v 17. století. V té době byla také přidána pevnost Fort Liberia,
která leží vysoko nad strží a dá se k ní vyšplhat po schodech. Tam
jsme ovšem nešplhali, raději si dole ve městě dali výbornou kávu a
zmrzlinu.
Čtvrtek 22.9.
V brožurách i na webu jsme
se dočetli, že v Saint Pierre la Mer jsou největší trhy v oblasti a že
se konají každý den. Když jsme tam dorazili, plac pro stánkaře byl
skutečně nadprůměrně rozlehlý, ale povětšinou prázdný. Možná proto, že
byl všední den, možná proto, že se tam trh koná denně, nevíme. Nicméně
jsme pořešili to, co jsme potřebovali, tedy nějaké dobrůtky, jako
nakládané olivy a roztodivné sušené klobásy, z kterých jsme tentokrát
nakoupili oslí saussice. V řeznickém stánku
jsme pak neodolali vepřovému koláči a vyzkoušeli jsme
i místní verzi bramboráku. Páj byl vynikající, ale kam se místní
cmunda hrabe na tu naši. Přesunuli jsme se o pár kilometrů po pobřeží
do Gruissanu, kde nás zaujaly zdejší salines
– solné pánve, kde se z mořské vody odpařováním vyrábí sůl. Je
zajímavé, že čím víc soli se vysráží, tím je zbytek vody růžovější.
Některé pánve vypadaly doslova přízračně. V butiku/muzeu jsme si
nakoupili ochucené soli a tím udělali za dnešní výpravou slanou tečku.
Cestou přes Durban jsme se zastavili u místního vinaře Maxime Magnona
abychom koštli vína přímo z místního prostředí. Ale pan Magnon nás
zklamal, protože už žádné starší víno na prodej neměl, vše je pryč a
nyní začíná výrobu z letošní úrody.
Pátek 23.9.
Ráno nás probudil rachot
motorů. Vyšoural jsem se na zápraží a naproti salaši se objevil
traktůrek s valníkem a kombajn
na sklizeň hroznů, který začal očesávat řádky ve zdejší malé
vinici. Alespoň jsme ho poprvé sledovali v provozu, doposud jsme je
vídávali jen na silnicích, jak se přesouvají z vinice na vinici.
Dneska se nám nechtělo jezdit nikam daleko. Už několikrát jsme jeli
kolem zříceniny hradu
d’Aguillar u Tuchanu, tak jsme k ní vyjeli. Na parkovišti pod
hradem bylo jen
jedno vozidlo, které patřilo paní v pokladně. Krátkou
strmou pěšinou jsem se dostal k bráně hradu, přečetl si celou brožurku
a pokochal se výhledy do údolí se sady a s vinicemi. Hrad samotný
nebyl tak mocný jako hrad Puilaurens, který jsme navštívili v pondělí.
Pánové ho opustili už v sedmnáctém století a od té doby chátrá. Obec
Tuchan v podhradí byla celkem sympatická. Úzké uličky, torzo
starého mlýna na mletí oliv, kostel v katalánském stylu, velkorysý
park s košatými platany, secesní budova poštovního úřadu. A také
otevřená prodejna vinaře
Rollanda, který vede stejnojmenné vinařství již v sedmé
generaci. Kromě bio vína pěstuje a vyrábí i svůj olivový olej. Rádi
jsme si odnesli bedničku červeného a lahvičky s různými odrůdami
olivového oleje. K večeru se obloha zatáhla.
Sobota 24.9.
Včera po nákupu v Durbanu
se v autě rozsvítilo upozornění, že je nutné zkontrolovat systém
AdBlue. Do rána se problém sám nevyřešil. Plánovanou návštěvu Narbonne
jsme tedy chtěli zahájit zastávkou v servisu Hyundai. Po pár
kilometrech ale hláška zmizela a neobjevila se ani po restartu auta,
tak jsme se pětkrát pomodlili Zdrávas a nechali servis plavat.
Zaparkovali jsme na centrálním parkovišti hned vedle Le
Halles, hlavní městské tržnice. Zeleniny, masny, cukrárny,
olivárny, rybárny, paštikárny, uzeniny, čajovny, kávovny, vinárny, až
zrak přecházel, i nos si přišel na své. Nakonec jsme pořídili kilo
voňavého medu z kopců porostlých garrigue. Na náměstí před radnicí
jsme usedli ke stolku před sympatickou kavárnou a u kapučína s
čerstvým kroasánem sepsali pohlednici pro naše dcery, které doma na
Hradešíně klepou kosu, zatímco my si užíváme středozemní sluníčko.
Po siestě jsme se jeli podívat do Lagrasse,
městečka s klášteren, u kterého jsme na dovolené před osmi lety
bydleli. Jen co jsme vylezli z auta, spustil se déšť, úzké, křivolaké
uličky ve vnitřní části města byly téměř opuštěné, všichni zalezlí
doma. Na jediném „bulváru“ pod platany veškeré podniky zavřené, kromě
jednoho baru, který ale nevypadal vůbec lákavě. Vinná vůně nás vtáhla
do jednoho z mála otevřených obchůdků, ale ukázalo se, že jde o butik
výrobce vinných octů. U pultu postávala skupina Francouzů, kteří se
pod vedením pana majitele věnovali ochutnávce „vigneronů“. Ve výsledku
jsme Lagrasse moc nepochodili. Asi je znát, že je po sezóně a kavárny,
bary a vinárny kvůli pár místním v sobotu odpoledne otvírat nebudou.
Neděle 25.9.
Potřebujeme ještě pořídit
pár místních specialit. Minulou neděli se nám líbil trh v Barcaré, tak
jsme tam zajeli i dnes. Tentokrát v tržnici nabízeli mnohem víc ovoce
a zeleniny. Nabrali jsme fíky, nektarinky, rajčátka a regionální
sušené klobásky za skvělé ceny. Na jednom stanovišti opět nabízel
škrabky a kuchyňské pomůcky francouzský „Horst
Fuchs“ Kolem něj dav jak na variétním vystoupení. A že to
vystoupení bylo! Chvíi jsem ho pozoroval, všechno předváděl a poř
ád u toho mlel, nejspíš
vtipně, protože diváci nadšeně reagovali. Škoda, že jsem neměl odvahu
si ho natočit.
Popojeli jsme kousek na sever k obci Peyriac
de-Mer. Ospalá vesnice, na ní nebylo zvláštního nic a v době
nedělní siesty očekávat nějaké aktivity by bylo zcela naivní. Avšak v
mělkých bývalýcg salines směrem k moři se brodí plameňáci a zde navíc
mají nad vodou na pilotech vybudované dřevěné chodníky, odkud jsou na
okolní krajinu malebné, atraktivní výhledy. Nejhezčí partie jsme si
prošli a pak nás siestová nálada ovládla, zajeli jsme na salaš,
otevřeli knížky a víno, nechali se ovívat odpoledním větříkem a hladit
slunečními paprsky.
Pondělí 26.9.
Měli
jsme v plánu udělat si výlet pyrenejským „Žlutým
vlakem“, místním Train Jaune, který jezdí mezi
Villefranche-de-Conflent a Enveitg u španělských hranic. Jenže jsme
zjistili, že naposledy jezdil včera a znovu začíná až od prvního
listopadu, teď že je na měsíc výluka. Protože celou trať této
úzkorozchodné lokálky kopíruje silnice, rozhodli jsme se pro
autoturistiku a vyrazili do hor. Ta trať i silnice z Villefranche
neustále stoupá z nějakých 430m do 1600m v sedle Bolquére,
aby pak opět klesla do 1250m v Enveitg.
Nikam jsme nespěchali a podél silnice bylo dostatek míst k
zaparkování, takže jsme se mohli kochat panoramaty Pyrenejí s hřebeny
kolem 2800m. V horních partiích se ráz krajiny výrazně změnil, mnohem
více se podobal našim kopcům v Čecháhch. Na zelených loukách kvetly
pryskyřníky a jiné žlutě kvetoucí byliny, našly se i rozkvetlé
pampelišky a spousty ocúnů, silnice lemovaly jeřáby a smrky. U Font
Romeu-Odellio Via jsme odbočili k technické zajímavosti Héliodysée,
obrovské sluneční peci, jedné z nejvýkonnějších na světě. Je větší než
Vítězný oblouk v Paříži a za dobrých slunečních podmínek dokáže
vytvořit teploty až 3600°C, které se tu využívají k vědeckému výzkumu,
zejména chování materiálů za extrémních podmínek.
Místo abychom v Enveitg obrátili a jeli stejnou cestou zpět, zvolili
jsme zajížďku k hranicím Andorry. Hlavně abychom se tam u státní
hranice vyfotili a mohli obrázek poslat Kláře, která by se tam ráda
podívala. V Andoře, ve dvou tisících metrech, teplota slezla na sedm
stupňů, ostrý vítr tady honil cáry mraků, první hraniční městečko
Pas de la Casa nebylo ničím, než pestře vybarveným střediskem plným
obchodů s alkoholem, parfémy, tabákem a luxusním zbožím. Fotka, otočka
a honem do teplejších nížin. Na ty jsme si ale museli ještě počkat.
„Zkratka“ z Ax-Les-Thermes
do Axatu, kde jsme se měli napojit na hlavní silnici D117 směrem na
Perpignan, nás opět vyvedla vysoko do bezlesých pastvin až na Col
de Pailhéres ve výšce 2001m, kde zase fičelo a teplota spadla na
šest stupňů, a odtud nekonečnou úzkou vlásenkou až do hlubokého údolí
řeky L’Aude. Bohužel jen pár kilometrů před napojením na D117 byla
tato silnice uzavřená a objížďka po vedlejších silničkách přes kopce
do jiného údolí zabrala minimálně hodinu a asi 60 kilometrů. Oběd jsme
si dali na jednom turitickém odpočívadle asi v půl osmé večer a domů
jsme dorazili za svitu reflektorů po deváté hodině s víc jak 300km za
sebou a s uzly na rukou.
Úterý 27.9.
Dneska na pohodu, podívat
se opět na pár míst kánálu du Midi. Začali jsme v Agde,
kde Canal du Midi končí vyústěním do řeky L’Herault.
Čekali jsme něco okázalejšího, ale dostalo se nám jen nevábné líné
stoky, co se bez jakékoliv slávy vlévá do mnohem většího toku
Heraultu. Agde samotné vypadalo dost ponuře, v historickém centru
pouze neuvěřitelně úzké uličky, řada domů dost zanedbaných či v
rekonstrukci, pár turistů a pár domorodců, katedrála svatého Štěpána,
co vypadá spíš jak nedobytná tvrz.
O kus dál, v Béziers
jsme se se zastavili, abychom si prohlédli
akvadukt přes řeku L’Orb, po kterém teče Canal Du Midi, plují
tam lodě a celé to vypadá moc zajímavě. Je jeden z nejdelších ve
Francii a na kanálu je absolutně největším s délkou 190m a šířkou 15m
v nejužším místě. Provoz na akvaduktu je řízen semafory, protože se na
něm dvě lodě nevyhnou. Vznikl později než samotný kanál, až v letech
1854-1858, protože původní kanál využíval část řeky L’Orb. Ta však
často vysychala, nebo naopak během záplav přetékala, spousta lodí se
tam utopila, a tak se postavil „obchvat“ mezi soustavou zdymadel v
Fonserannes a přístavem Port Neuf. Hned za mostem je nejvyšší zdymadlo
na celém kanálu, Ecluse de Béziers, které lodím umožňuje návrat do
původního koryta Canal du Midi.
Poslední atrakcí na kanálu, kterou jsme navštívili, je tunel tunel
v Malpas, kde kanálu stál v cestě kopec Malpas u Colombiers. Byl
to první tunel pro vodní kanál na světe. Je dlouhý 170 metrů, 8m
široký a .tejně tak vysoký. Hned kousek odtud je další zajímavost, Etang de
Montady, starobylé mělké jezero, kde byla v druhé polovině 13.
století vybudovaná obří meliorace, která prochází hluboko pod tunelem
Malpas, mělkou lagunu vysušila a je dodnes v provozu. Výsledkem je až
tajuplně působící obří talířová plocha , kde se z okrajů paprsčitě
svažují odvodňovací kanály do jejího středu a mezi nimi úzká
trojúhelníková pole jak u nakrájeného frgálu.
Středa 28.9.
Český sváteční den, tak
jsme si trochu udělali pohodu a odpoledne se vydali do Carcassonne,
abychom si opět prošli Cité za hradbami. Cestou se ale udělalo tak
špatné deštivé a větrné počasí, že jsme se při vzpomínce na podobnou
situaci v Lagrasse otočili zpět. V Durbanu jsme zajeli do vinařství
Saint Just. Mladá paní, co přiběhla, když mě viděla, jak bezradně
nakukuju do výrobny vína, naštěstí uměla anglicky a tak jsme měli
možnost se pobavit. Klasická cuvé z Grenach
e,
Carignanu a Syrahu mají ze svých několilka menších vinic v okolí
vesnice, víno vyrábějí v obrovských betonových tancích, které zakládal
děda jejího muže. Ona sama je původem z Německa z vesnice kousek pod
Hamburkem a hned jestli nechci ochutnat jejich burčák, že v Německu je
to celkem populární, ale Francouzi prý takový polotovar nevezmou do
huby. První vzorek se spíš podobal trochu nasycenému vinnému moštu,
druhý, starší, už měl spíš blíž k mladému vínu. Našemu kvasnicovému
burčáku to moc podobné nebylo. Vzali jsme si po třech lahvích od
nejmladšího a nejstaršího vína. Ještě jsem zmínil pana Magnona z
Durbanu, že u něj jsme nepochodili. No jo, prý, ten je skvělý
obchodník a všechno hned prodá, pak mu nezbyde pro takové návštěvníky,
jako jsme my.
Čtvrtek 29.9.
Nechtělo
se nám do větších měst, a tak jsme si k návštěvě vybrali klášter ve
středověké vesnici Caunes-Minervois
na úbočí masivu Pic de Nore. O založení benediktinského
opatství Caunes-Minervois se zasloužil Aniane, přítel svatého
Benoîta d'Aniane, na konci 8. století. Klášter byl původně pod přímou
ochranou francouzského krále, později přešel do rukou barcelonského
hraběte a nakonec se stal majetkem Trencavelů, kteří se v roce 1195
rozhodli vzdát svých práv. Během křížové výpravy proti albigenským
opat z Caunes několikrát přivítal papežovy zástupce, kteří přišli
hlásat katolickou ortodoxii. V roce 1227 byl v Caunes upálen na
hranici Pierre Isarn, katarský biskup z oblasti Carcasses. 13. a 14.
století bylo poznamenáno bojem o moc mezi světskou a církevní mocí a
prosperitou kláštera, jehož počet členů se zvýšil z přibližně patnácti
na třicet.
Zavedení komendy v roce 1467, podle níž převzal správu opatství
správce, znamenalo počátek úpadku klášterních hodnot v Caunes. Teprve
na počátku 17. století zahájil opat Jean d'Alibert řadu reforem.
Zejména obnovil budovy a přestavěl opatskou rezidenci. V roce 1663 pak
opatství převzala kongregace Saint-Maur a přestavěla klášterní budovy.
V roce 1791 přešlo opatství do vlastnictví státu, s výjimkou kostela,
který se stal majetkem obce.
Prohlídka kláštera ja částečně archeologickým exkurzem, protože
nejstarší části původního kostela se stále odkrývají. Celá návštěva
byla velmi příjemná, v celé obci kromě nás bylo asi šest dalších
turistů, vše neuvěřitelně poklidné. Pěkná tečka za letošní okcitánskou
dovolenou.